vrijdag 12 maart 2021

Denken onze hersenen zwart / wit ?

denken onze hersenen zwart wit
Ik probeer elke week weer een stukje te schrijven over wat er in mijn hoofd rondspookt en wil mij besef met je delen. Deze week heb ik best wel een zwaar onderwerp, maar vind dat ik dit kan bespreken / schrijven vanuit de liefde voor het leven. De titel zeg al heel veel, maar ook weer niks. Eigenlijk kun je er niks mee. Ik heb een tijdje neurowetenschap getracht te doen en een deel daarvan is uiteraard psychologie (2007 - 2008). Ik leerde dat mensen niet zomaar van het ene naar het andere konden gaan met hun brein, dat heeft echt heel veel tijd nodig. Ons brein bestaat uit meerdere delen en wil ook graag overleven. Daarnaast is ons brein gevoelig als de informatie meerdere malen binnenkomt om het te geloven. Dit heb ik allemaal geleerd en verder niks mee gedaan, totdat ik vorige week er weer interesse in kreeg. De interesse kwam vooral door de situatie waar we nu inzitten en toen popte er zo nu en dan wat op van wat ik ooit geleerd heb. Ik wil wel benadrukken dat ik de opleiding niet afgemaakt heb. Toch heb ik kennis opgedaan en die kan ik nu wel gebruiken als het gaat om gedrag van mensen kunnen we al heel veel halen uit het verleden. Nu ik zo terug kijk in dat verleden zie ik veel de zelfde methodes gebruikt worden om mensen te laten "luisteren".

Geef mensen angst
Vanuit angst zijn wij mensen heel goed te sturen. Wij vallen de ene kant op of de andere kant, daar zit eigenlijk weinig tussen. Zeker wanneer je begint met een advies en dit steeds verder uitbreid. Daarbij wel steeds aangeeft dat zodra het kan je weer naar normaal gaat. Dit is op meerdere plekken/landen in de wereld al gebeurt en werkte voortreffelijk. Dit wordt ook wel de verdeel en heers strategie genoemd. In de meeste landen heeft dit geleid tot een dictatuur. En al die mensen die in die landen wonen zeggen achteraf "hoe heeft dit kunnen gebeuren?". Nu zie ik over de hele wereld deze strategie wordt toegepast onder het mom van gezondheid. Je geeft ze een angstig jasje en geeft daar beperkingen bij. Dat voer je steeds verder op totdat je bevolking niet meer terug kan is de verkorte versie van waar ik mij zorgen over maak. De verkiezingen in Nederland gaan daar vermoedelijk niks aan veranderen, want ook hier wordt rond de verkiezingen nog steeds met angst gezaaid. 

Wat betekend de media hierin?
Als je maar vaak genoeg hoort dat er zoveel doden zijn, dag in dag uit en je dat van waarheid aanneemt is dat je waarheid, wat een ander ook zegt. Mensen die minder of geen media volgen zullen hier vaker open in staan. Dus als je angst wilt zaaien is de media een mooi medium. Zelf kijk ik geen radio, televisie of kranten en merk dat ik heel anders in de situatie sta. Wanneer ik wel iets onder ogen krijg zoek ik de officiële bronnen erbij. Geen berichten van socialmedia, maar ga opzoek naar de bron. Hierdoor raak je anders geïnformeerd en dat vinden sommige mensen echt niet leuk. En zul je ook niet kunnen overtuigen met zelfs bewijzen. 

Daar begint ons zwart / wit verhaal
Onze hersenen kunnen dat niet aan als je "hun" feiten onderuit kan halen. Dat gaat je niet lukken. Je moet echt van hele goede huize komen en heel langzaam te werk gaan om de feiten die er dagelijks in zijn gestampt om die er weer uit te krijgen. Onze hersen kunnen het gewoonweg niet aan ook al zouden ze het willen. Je bent op dat moment zo geprogrammeerd. Een computer die je leert rekenen zal nooit schrijven zolang je dat niet programmeert. En heel gek gezegd werkt het bij mensen het zelfde. Als je ergens van overtuigd bent, dan is dat zo en of het waar is of niet, voor jou is dat de waarheid. En in het geval van de "gezondheid" wil iedereen goed bezig zijn en geen gevaar voor een andere en zichzelf zijn. 

En dan komt de beloning
Op het punt van belonen zijn wij als mens heel gevoelig. Je mag dit als je dat voor ons doet. Je pakt eerst vrijheden af om ze vervolgens weer een klein beetje vrijheid terug te geven. En ja we willen die beloning en dus meer vrijheden, want daar is het om te doen. Doen niet voldoende mensen mee om die beloning te krijgen wordt het een indirecte eis wat alsnog als een advies klinkt. Wanneer bijvoorbeeld een winkel open wil maar alleen met een bewijs mag je als klant naar binnen ben jij als klant geneigd om alsnog aan een bewijs te komen. We hebben dit in Nederland al een keer eerder meegemaakt, maar dat mag niet gezegd worden.

Een doel die je niet kan meten
Als ik even kijk naar de gezondheid in Nederland zijn we nog steeds niet goed bezig, inclusief mijzelf, want ik lust graag een biertje. Een doel wat niet haalbaar is of niet meetbaar is kan in mijn optiek geen doel zijn. Wel kan via manipulatie van cijfers er een doel gemaakt worden. Als we dit hebben kunnen we dat weer. Vaak gaat dit gepaard met goochelen met cijfers en/of statistieken. En als je in die eigen waarheid bubbel zit zul je deze ook voor waar aannemen, ook al zijn ze niet logisch. Jou brein wil hier niks mee doen, want het is nu eenmaal zo. En daar krijg je ook welles / nietes  van en dus tweedeling in de samenleving. Hierdoor verraad de buurvrouw/buurman de andere buurvrouw of buurman om vandaaruit ook weer "hopelijk" beloond te worden. Deze technieken worden al eeuwen gebruikt en zijn meestal zeer betrouwbaar om bij een heel ander doel te komen. Je kan het omschrijven als een massa hypnose die de hele bevolking onderdrukt voor waar nooit een uitweg zal zijn als niet wordt losgelaten aan een vijand die niet te verslaan is. Deze mensen zouden zelfs een oorlog of financiële crises als minder erg kunnen ervaren en het accepteren, want hun hersenen zijn zo geprogrammeerd en een reset of herprogrammering zal echt nodig zijn. En een heel klein deel zal in de loop van de tijd structuren herkennen waardoor ze uit de hypnose komt. 

Hoe kijk ik hierna
Met wat ik opsomde en met mijn kennis kan ik het ontleden als misbruik maken van de tekortkomingen van ons brein. Heeft verder niks te maken hoe slim je bent of leeftijd. Wel kan ik manipulatie als een van de pijlers aanwijzen. Ik kom daarop, omdat vanuit meerdere kanten wordt gezegd dat de gezondheid ook grote mogelijkheden met ons meebrengen, maar voor wie? Ook is bekend dat het financiële systeem in de wereld verrot is. Er wordt gesproken over beter terug bouwen, maar ook over een grote reset waar mensen gelukkig en zonder eigendommen zullen leven. Dit allemaal vertaald naar het Nederlands. Met de kennis dat dit systeem van angst voor een onzichtbaar gevaar eerder is gebruikt met goede resultaten kun je jezelf afvragen of het hier nu niet gebeurt met alle uitspraken die er zijn. Waarom verdeel en heers? Waarom grote organisaties die gedreven worden door zeer extreme rijke mensen met bloed aan hun handen (bewezen) worden bestuurd of gefinancierd? Waarom komt dit allemaal zo mooi samen? Ik heb heel veel vragen en met de kennis die ik heb vraagtekens bij de "goede" bedoelingen. En toch hoop ik dat ik ongelijk heb over wat er in de wereld en in Nederland gebeurt.


Bedankt voor het lezen!
Jouke