dinsdag 4 mei 2021

Nederland, het belastingparadijs! Voor wie?

Nederland, het belastingparadijs! Voor wie?
Ik had mij voorgenomen om elke vrijdag een blog te schrijven, maar is niet gelukt om meerdere reden. Het schrijven is nu wanneer het mij uitkomt, maar wel met als doel op vrijdag iets te schrijven, maar beloof niks.

Nu heel wat anders waar ik al een tijdje over na aan het denken ben, belastingen!
In deze wil ik een voorbeeld geven in het hoe en wat over die belastingen.
 


Stel:

Je verdiend 1000 euro per maand bruto (even voor het makkelijke rekenen).
Van je bruto bedrag gaat 37.1% af
In dit geval hou je 629 netto over
Nu gaat u naar de winkel
U koopt voor 100 euro boodschappen
21% daarvan is belastingen, dus 21 euro aan belasting
U heeft dus 79 euro aan boodschappen
Zelfde 100 euro met 9% belasting is 9 euro
U heeft dus 91 euro aan boodschappen
Wanneer u een auto heeft betaald u wegenbelasting
In dit geval een klein loon en dus kleine auto
Deze kleine auto is dat 22 euro per maand in Friesland
Deze kleine auto rijd op benzine, per liter kost benzine 1,89
Accijns en BTW over 10 liter per maand is 6 euro (60%)
Water en gemeentelijke belastingen laten we even achterwegen, want het gaat hierom het feit wat ben je aan belastingen kwijt van die 1000 euro?
Van de 1000 euro heb je onder tussen alleen al aan belastingen en accijns 429 euro betaald en heeft na alle belastingen eigenlijk maar 174 euro daadwerkelijk aan goederen uitgegeven.
Als je rookt komt er nog veel meer bij aan accijns en belastingen.

Ik wilde dit even met je delen, want als je nagaat dat Nederland voor hele grote bedrijven een belastingparadijs is snap je niet waarom wij zoveel betalen. Hierboven is natuurlijk een vereenvoudiging met wel juiste cijfers. Ik heb vele belastingen bewust niet meegenomen, maar wilde dat we als Nederlanders eens bewust worden wat we uitgeven aan belastingen. En ja, daar worden dingen van betaald. De vraag is wat de verhoudingen zijn en of dit goed is?

Bedankt voor het lezen!
Ik hoop oprecht dat ik je stof tot nadenken heb gegeven.

Jouke